maandag 2 april 2012

Crowdsourcing en crowdfunding

Wat is het Nederlandse woord voor crowdsourcing en crowdfunding? Eerst maar eens vertalen: Crowd is massa/menigte en sourcing is inkoop. Funding is financiering. Dus de ondernemer wil zijn produkt aan de man brengen door de klant er zoveel mogelijk bij te betrekken. Door het produkt te financieren werkt men mee aan een produkt. Op kickstarter kwam ik het project van Lark Roughcuts tegen. Hij wil een een app/ebook/cookbook maken in samenwerking met kookliefhebbers. In ruil voor financiering krijgt men als eerste zijn recepten via een video. Deze recepten kan men maken en Lark wil graag feedback over zijn recepten krijgen. Zo bindt hij zijn klanten aan zijn project om een kookboek te maken.Ideeen komen zo op een makkelijke manier op zijn bordje terecht.

De site verbeterdebuurt.nl is een mooie site voor de burger om zijn of haar idee kenbaar te maken. Op deze manier krijgt de burger inspraak over zijn eigen leefomgeving. Ik heb gezien dat de gemeente Menaldumadeel wel meedoet. Ik heb in mijn eigen wijk geen problemen of ideeen gevonden. Maar ik kwam wel op de site van Menaldumadeel terecht waar ik o.a. las dat de kwaliteit van het Tomke boekje niet goed is. Goed om je burgers op deze manier te informeren.

Bij opdracht 4 dacht ik:"leuk we gaan spelletjes doen. Maar na registratie bleek de site niet beschikbaar. Jammer. Ik probeer het later nog wel eens.
Nu maar eens kijken wat Google Image Labeler mij oplevert. Ik snap niet wat hier eigenlijk de lol van is. Maar als iemand veel tijd over heeft moet men het vooral doen. Ik zal mij hier niet mee bezighouden.

Voor de bieb kun je de site verbeterdebieb samenstellen. Hierin kunnen klanten hun ideeen en klachten deponeren. Je kunt het idee van de maand belonen met een gratis DVD, een acteel boek één week langer houden of die prachtige zwarte bibliotheek tas.


2 opmerkingen:

  1. Hoi Boekenbakkie,
    Wat een leuk idee: verbeterdebieb.nl! De ultieme beloning is volgens mij het daadwerkelijk uitvoeren van het idee van de maand. Wanneer het uitvoeren van het idee enige mankracht behoeft dan via crowdsourcing een aantal helpende handen optrommelen?! Ik zie het wel voor me!
    Groetjes,Freggel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Boekenbakkie,

    Weer een goed blogbericht van je.
    En inderdaad door de vertaling kreeg je meteen al een idee wat de begrippen betekenen.
    Goed voorbeeld van crowdfunding van meneer Roughcut. En ja, dan hoeft hij inderdaad niet eerst te koken om zijn bordje vol te krijgen!
    Ik zag vorige week op Omrop Fryslan een manege uit Ee die op deze manier geld bij elkaar probeert te krijgen.

    Veel spelletjes werkten bij mij ook niet. Wel "verbosity", krijg je een woord en dat moet je omschrijven. Je tegenspeler moet aan de hand daarvan het woord raden. Was in het engels natuurlijk. Ik kreeg dan ook vaak de melding: alleen woorden uit het woordenboek! en mijn tegenspeler haakte dan ook snel af.

    Leuk om te lezen, dat verbeterdebuurt.nl jou op het prachtige idee heeft van verbeterdebieb heeft gebracht. Ik zie dat Freggel al staat te popelen om mee te doen. Ik sluit me daar graag bij aan.
    Moeten we ons dan ook nog verder verdiepen in ding 27 of kunnen we dit idee en deze naam zo overnemen??

    Groet Yntskje

    BeantwoordenVerwijderen