maandag 26 maart 2012

Copyright

1.Flickr
Ik heb de fotosite Flickr bekeken en foto's gezocht die en Creative Commons licentie hebben. Hieronder zie je een opgezochte foto. Ik vind de bruikbaarheid van de foto's wel goed. De foto's zien er zeer helder en duidelijk uit. Ik zie eigenlijk geen verschil met nederlandse of engelse zoektermen. Ik vind het goed dat je op deze manier er achter komt of je de foto kunt plaatsen. Je kijkt nu voortaan wel uit of je de afbeelding wel of niet plaatst. Heel goed.
http://www.flickr.com/photos/howzey/2542143085/

2. Plagiaat
Ik ben er nog niet achter hoe je dan zo eenvoudig een 'verdacht' stukje tekst kunt opzoeken door Google. Je kunt wel een plagiaatscanner downloaden (gratis). Maar ja dat is een beetje omslachtig lijkt mij.

3.Bronvermelding
Ik ben zeker een voorstander van vermelding van de bronnen die je gebruikt. (voor studie, maken van werkstukken) Zo kun je altijd terug zien waar het vandaan hebt gehaald.
Voor informatievoorziening aan de klant is bronvermeldin erg van belang. De klant moet weten waar de informatie vandaan komt en of het betrouwbaar is.Wij kunnen de klanten de weg wijzen.

1 opmerking:

  1. Hallo Boekenbakkie,
    Mooi konijntje onder je link, het is tenslotte ook bijna Pasen!
    Goed geformuleerd, het is de bedoeling dat iedereen altijd nadenkt of een foto gebruikt mag worden en de bron gaat vermelden. Wel zo netjes. Met stukken tekst gebeurt dit vaak al wel, en zo hoort het natuurlijk ook.
    Plagiaat opsporen doe ik als volgt: ik kopieer een verdacht stukje tekst, plak dat in de zoekbalk in google en klik op zoek. Als het goed is (dus eigenlijk niet) krijg je dan een hit waarin deze tekst voorkomt. Probeer het maar eens, grappig wat je soms tegenkomt!
    Groeten, Thea

    BeantwoordenVerwijderen